داروی سماگلوتاید در انتظار دریافت تاییدیه برای عرضه در اروپا و آمریکا

 6 دسامبر 2016- یک داروی جدید که می‌تواند کنترل دیابت نوع 2 را بهبود بخشد، برای دریافت  تاییدیه به سازمانهای نظارتی در اروپا و آمریکا ارائه شد. داروی Semaglutideکه به تحریک متوسط انسولین و سرکوب اشتها کمک می کند، در مطالعات بالینی بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2  نتایج مثبتی را ارائه داده است.

 شرکت تولید کننده‌ی این دارو، نووو نوردیسک، برای تایید این دارو، آن را بعنوان دارویی با کاربرد جدید برای آژانس دارویی اروپا (EMA)و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)ارسال کرده است.

 در ماه فوریه اعلام شد این دارو که یک آنالوگ جدید از GLP-1است به اهداف خود در کاهش  موثر میزان HBA1Cرسیده است. در این مطالعه که بیش از 8 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند، داروی سماگلوتاید به طور قابل توجهی به کنترل مقدار قندخون و بهبود کاهش وزن بیماران کمک کرد.

 در یک بررسی جداگانه در ماه نوامبر مشخص گردید که این دارو تنها با یک بار مصرف درهفته، خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را نسبت به دارونما کاهش می دهد.

 بیش از 8000 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 در مطالعه‌ی بالینی SUSTAINکه برای بررسی   اثربخشی سماگلوتاید انجام گردید، ارزیابی شدند .

 Mads Krogsgaard Thomsenمعاون اجرایی و مدیر ارشد بخش علمی نووو نوردیسک می‌گوید: این دارو بخوبی توسط بیماران تحمل شده و دارای ویژگی‌های ایمنی مناسبی است.

او افزود: دستیابی به کنترل قندخون، کاهش وزن، کاهش خطرات حوادث قلبی-عروقی همچنان یک چالش بزرگ برای افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 است، ما در مورد ارائه ی این دارو برای دریافت تاییدیه‌ی هیجان زده هستیم با توجه به نتایج مطالعه‌ی SUSTAINاستفاده از سماگلوتاید یک بار در هفته، بطور بالقوه به افزایش بهبود کنترل بیماری دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/us-and-european-approval-sought-for-type-2-diabetes-drug-semaglutide-96484356.html